Zadbaj o biznes i środowisko – ekologiczne porady dla mikroprzedsiębiorców

Z powodu postępującego kryzysu klimatycznego wprowadzanie zrównoważonych rozwiązań do swojej firmy dawno przestało mieć miano chwilowej mody, a stało się koniecznością. O ile duże przedsiębiorstwa dysponują znacznymi budżetami, które mogą zainwestować w ekologiczne rozwiązania, to małe często napotykają barierę finansową, która na to nie pozwala. Jakie łatwe kroki można podjąć, aby prowadzić bardziej zrównoważoną działalność bez wyrzeczeń?

Efekt motyla, czyli jak małymi zmianami osiągnąć znaczące cele?

Zarządzanie własną firmą nie należy do najprostszych zadań, dlatego dążenie do neutralności klimatycznej często spada na dalszy plan. A co jeśli nie trzeba było wprowadzać radykalnych zmian, żeby ograniczyć negatywny wpływ biznesu na środowisko? To możliwe, szczególnie biorąc pod uwagę małe działalności gospodarczych. Co więcej, jest to osiągalne bez większego wysiłku oraz z korzyścią dla portfela.

Oto kilka drobnych zmian, za które Matka Ziemia będzie Ci wdzięczna.

  1. Opakowanie szyte na miarę

Czy zdarzyło Ci się kiedyś zamówić przez Internet drobny przedmiot i otrzymać go w wielkim pudełku pełnym styropianu lub folii bąbelkowej? Ta złudnie nieszkodliwa praktyka niesie za sobą więcej szkody niż można by się było spodziewać. Oznacza nie tylko transport powietrza, ale także większej ilości odpadów, bo wypełniacze wraz pudełkiem zazwyczaj trafiają od razu do śmietnika. Optymalizacja opakowań i dopasowanie ich do wymiarów przesyłki oznacza nie tylko większą ilość towaru w transporcie, ale także mniejszy ślad węglowy.

Nie bez znaczenia pozostaje również materiał opakowania. Wybieraj papier oraz tekturę z recyklingu. Stosuj wypełniacze wykonane z materiałów naturalnych np. wełny drzewnej lub kukurydzy (tzw. skropak), możesz też wykorzystać stare gazety. Jeżeli Twój produkt potrzebuje opakowania plastikowego to sięgnij po tworzywo powstałe z recyklingu (RPET). Według ONZ aż 39,9% produkowanych plastików stanowią opakowania – teraz masz na to wpływ.

2. Ekologiczny druk czarno na białym

To serce przedsiębiorstwa, a jej awaria niekiedy przyprawia o siwe włosy. Bez drukarki w biurze ani rusz! Biznes kocha biurokrację, co wyklucza ekologię ze względu na ogromne zużycie papieru. Pierwszą zmianą, od której możesz zacząć, jest ustawienie domyślnej opcji druku dwustronnego w drukarce, co już na starcie pozwoli zaoszczędzić znaczną liczbę kartek. Pamiętaj też, aby podczas kolejnych zakupów wybrać ryzę papieru z recyklingu.

Można również postarać się ograniczyć drukowanie do minimum. Wystawiaj klientom tylko elektroniczne faktury wysyłane na maila, a w momencie, gdy wydajesz katalog produktowy, to postaw na wersję online. Zastanów się również nad wprowadzeniem elektronicznego obiegu dokumentów, co przeniesie biurokrację na ekran monitora, niestety będzie wymagało nieco większego wkładu finansowego.

3. Inteligentne zarządzanie energią

Niepozorne biura, także te w domach, zużywają bardzo dużo energii elektrycznej. Można temu zapobiec stosując się do kilku prostych zasad. Z pewnością wiesz, że należy zgasić światło po wyjściu z pomieszczenia, wymienić żarówki na LEDowe i wyłączać urządzenia elektryczne z trybu czuwania po skończonej pracy, ale czy na pewno się do tego stosujesz? 

Proste rozwiązania zazwyczaj są najskuteczniejsze. Być może trudno w to uwierzyć, ale niektóre urządzenia zużywają więcej energii w stanie czuwania niż podczas rzeczywistej pracy. Przykładem są drukarki, które w trybie stand-by konsumują średnio 93% pobieranego przez nie prądu. Aby temu zapobiec należałoby je wyłączyć po każdym użyciu. Z pewnością masz drukarkę w biurze, prawda?

4. Skończ z laniem wody

I zacznij nią dobrze gospodarować, a początkiem powinna być naprawa cieknących kranów i spłuczek toaletowych. Szacuje się, że w ciągu roku może się przez to marnować od 800 do 5 tysięcy litrów wody!

Po drugie odzyskuj – podlewaj rośliny doniczkowe rozsądnie. Coraz bardziej popularną metodą jest zbieranie deszczówki, czyli wody opadowej. To rozwiązanie staje się popularne w branży hotelarskie. W swoich planach wykorzystanie deszczówki umieścił  m.in. zespół domków modułowych Balance Park. W przypadku budynków wolnostojących warto starać się o dofinansowanie instalacji zbierającej wodę, a mając siedzibę w bloku, można zbierać wodę w dowolnych pojemnikach rozstawiając je na balkonie.

5. Doceń swoich klientów za proekologiczne działania

Nie ma nic lepszego od prawdziwego zaangażowania w obsługę klienta. Na tym poziomie można wchodzić z nim w interakcje, nawiązywać relacje, budować zaufanie do marki, a nawet… uczyć! Twoja marka, jako niezależny byt na rynku, ma swój własny głos, przez co może go wykorzystać w słusznej sprawie. Pokazuj dobry przykład, namawiaj do działania i nagradzaj. Zaoferuj zniżkę na Twoją kawę za przyniesienie własnego kubka lub rabat na inny produkt za przyniesienie własnego opakowania. Sprawdź, co możesz wprowadzić, żeby nie ponieść strat i wprowadź to w życie. Taką formą aktywizacji nie tylko efektywnie edukujesz klientów w temacie dbania o środowisko, ale także zdobędziesz ich uznanie.

Źródła:

“Ziemianie projektują” – suplement do raportu Kantar “Ziemianie atakują 2020” https://ziemianieatakuja.pl

https://www.naszaziemia.pl/wiedza/pomagaj-ziemi-codziennie/w-biurze/
https://www.forbes.pl/wiadomosci/kapiacy-kran-to-strata-nawet-5-tys-litrow-rocznie/nyg8kz1